Мої уроки

Відкритий урок у 8 класі 12.12.2014

Тема. Поняття про амфотерні основи.

Мета : Сформувати поняття про амфотерність ; повторити й поглибити знання про характерні властивості основ і кислот ; сформувати навички складання рівнянь хімічних реакцій за участю амфотерних сполук ; показати умовність розподілу гідроксидів на кислоти й основи ; розвивати вміння логічно мислити , висловлювати гіпотези , спостерігати та робити висновки .
Тип уроку :вивчення нового матеріалу .
Терміни : основи, кислоти, амфотерність, амфотерні гідроксиди.
Міжпредметні зв’язки : біологія.
 Обладнання та матеріали: реактиви і посуд згідно інструкції до проведення хімічного експерименту, комп’ютер, мультимедійний проектор, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, аркуші паперу.
 Базові поняття та терміни: амфотерність, амфотерний гідроксид, кислотно-основні властивості речовини.
 Очікувані результати: учень: складає формули солей, утворених взаємодією амфотерних гідроксидів з лугами; класифікує основи на типові та амфотерні гідроксиди; характеризує амфотерність як властивість виявляти кислотно-основні властивості; ілюструє властивості сполук рівняннями хімічних реакцій; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між властивостями речовин та їх біологічним, побутовим, промисловим значенням.


Хід уроку
І. Організаційний етап.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше клас,
Тож вперед ,часу негайте,
Працювати починайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Просто знати – це ще не все,знання потрібно використовувати
                                                           Йоганн Вольфганг фон Гете
(німецький поет, мислитель і натураліст.)
На дошці написано завдання:

NaNa2ONaOH
                                          Na2SO3
SSO2→  H2SO3        

Учитель викликає до дошки двох учнів та пропонує одному учню розписати рівняння реакцій верхнього ланцюжка ( від Na до Na2SO3 ) ,а другому учню - розписати рівняння реакцій нижнього ланцюжка ( від S до Na2SO3 ).
В той же час учитель проводить фронтальну бесіду з учнями:
Мікрофон
-Які класи неорганічних речовин вам відомі?
- Які оксиди називають основними?
- З якими  речовинами реагують основні оксиди?
- Які речовини називають  основами ?
- З якими речовинами реагують основи ?
- Які речовини називають кислотними оксидами ?
- З якими речовинами реагують кислотні оксиди?
- Які речовини називають кислотами?
-З якими речовинами реагують кислоти?
- Яка реакція називається реакцією нейтралізації ?
Після фронтального опитування учитель разом з учнями перевіряє  завдання, що виконувалися учнями на дошці:
Перший учень пропонує наступні рівняння реакцій:
    4 Na + O2 = 2Na2O
  
    Na2O + H2O = 2 NaOH

    2 NaOH + H2 SO3 = Na2SO3 + 2 H2O

Другий учень записує рівняння реакцій:

    S + O2 = SO2

    SO2 + H2O = H2SO3

    2 NaOH + H2SO3 = Na2SO+ 2 H2O

Робота з картками
Задача
 Обчисліть масу солі,яка утворилася в результаті взаємодії 20 г натрій гідроксиду  з сульфатною кислотою?
Учитель пропонує учням повернуться до ланцюжка перетворень та визначити властивості простих та складних речовин , після чого ланцюжок має такий вигляд:

  Na              Na2O          NaOH                          
Метал      основний     основа
                     оксид
                                                        Na2SO3
                                                             сіль               
  S         SO2             H2SO3
Неметал  кислотний  кислота
                оксид

Учитель разом з учнями  робить висновок: існує  закономірність
1. Метал → основній оксид → основа ,  для того щоб довести основний характер сполуки треба на речовину подіяти  кислотою.
2. Неметал → кислотний оксид → кислота , для того щоб довести кислотний характер сполуки треба на речовину подіяти  основою.

Висновок:

Основи не реагують з основами
Кислоти не реагують з кислотами


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на урок я хотіла принести вам одну цікаву тваринку. Ви спитаєте ,а до чого тут хімія?А я вам поясню . Вона має безпосереднє відношення до теми нашого уроку. На жаль,а може на щастя для цих тварин зараз не сезон. Тож давайте відгадаємо про яких тварин йдеться.
Не дуже гарна,але дуже корисна тварин.
Якщо навесні ти почув її голос,то буде тепло.
Живе в двох середовищах мешкання.
Назву класу цієї тварини отримав літак,який приземляється на воду і машина високої прохідності.
Так , ця тварина відноситься до класу Земноводні або Амфібії.
АМФО - (гр. Amphi – навколо,з обох боків,двоякій.)
Ну що здогадалися до чого тут хімія?
Ні? Тоді записуйте тему уроку : «Поняття про амфотерні гідроксиди»
Дійсно ми познайомимося з речовинами,які володіють і кислотними і основними властивостями,проявляючи їх в залежності від того з чим реагують.
IV.Вивчення нового матеріалу
 Як одержати  гідроксид з реактивів, наведених на дошці?
ZnSO4, NaOH, HCl, CuSO4
Давайте пригадаємо правила техніки безпеки при поводженні з кислотами і лугами.
Дослід 1. У пробірку наллємо розчин цинк сульфату й додаватимемо невеликими порціями розчин натрій гідроксиду до видимих змін. Що спостерігаємо? (утворення осаду)
     Рівняння реакції: ZnSO4 + 2NaOH = Zn(OH)2↓ + Na2SO4
     Утворений осад розділимо на дві частини та проведемо досліди.
     Дослід 2. У першу пробірку з цинк гідроксидом додамо розчину хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? ( осад відразу зникає, що є ознакою перебігу хімічної реакції)
     Рівняння реакції: Zn(OH)2 + 2HCl = ZnCl2 + 2H2O  (реакція обміну)
     Висновок: відбулася реакція нейтралізації, в якій цинк гідроксид виявляє властивості основи.
     Дослід 3. У другу пробірку з цинк гідроксидом додамо розчин натрій гідроксиду. Що спостерігаємо? (осад зник – ознака хімічної реакції)
     Отже, два гідроксиди про взаємодіяли між собою. Який тип хімічної реакції? (реакція сполучення)
     Рівняння реакції: Zn(OH)2 + 2 NaOH → Na2 [Zn(OH)4 ]
                                                                         натрій  тетрагідроксоцинкат
     Коментар. Утворилася сіль натрію, в якій замість звичного кислотного залишку є залишок, що містить один атом цинку та чотири (тетра) гідроксильні групи. Залишок такого виду записують у квадратних дужках.
     Висновок:у цій реакції цинк гідроксид відіграв роль кислоти, бо металічний елемент Цинк після реакції увійшов до складу кислотного залишку.
     2. Робота з підручником
     Завдання 1. Знайдіть у підручнику та опрацюйте поняття «амфотерність», «амфотерний гідроксид».
     Вводимо поняття «амфотерності», «амфотерного гідроксиду».
     Завдання 2. Випишіть формули амфотерних гідроксидів та оксидів, що їм відповідають. Охарактеризуйте місцеположення у періодичній системі хімічних елементів тих хімічних елементів, які утворюють амфотерні сполуки.
     Обговорення.
    Коментар. Амфотерні гідроксиди реагують з лугами не лише в розчині, а й у розплаві:
       

                                                                  t0
                                         Zn(OH)2 + 2 NaOHNa2ZnO2 + 2H2O
                    
                  як кислота  (H2ZnO2)                         натрій цинкат
     Утворена сіль має двовалентний кислотний залишок  ZnO2(ІІ). Наявність у ньому Цинку доводить, що при сплавлянні з лугом цинк гідроксид виявив властивості кислоти.
     Висновок. Проведені досліди свідчать, що поділ складних неорганічних речовин на оксиди, кислоти, основи, солі не позбавлений винятків. Трапляються речовини зі змішаними властивостями – амфотерні оксиди, гідроксиди.
Амфотерність можуть виявляти гідроксиди деяких хімічних елементів з валентностями ІІ , ІІІ та IV .
Найважливіші з них : Be , Zn , Sn(II), Pb (II) , Al , Cr (III) , Ti (IV).
 
Учитель пояснює якщо в реакції з лугом бере участь амфотерний оксид або гідроксид тривалентного елемента, то можливі два варіанти їхньої взаємодії. Наприклад, під час реакції між алюміній оксидом і калій гідроксидом продуктом однієї реакції може бути сіль, яка походить від алюміній гідроксиду Al(OH)3 як кислоти ( H3AlO3). Формула солі - K3AlO3.
Al2O3 + 6KOH = 2K3AlO3 + 3H2O
калій ортоалюмінат
Продукт іншої реакції - сіль метаалюмінатної кислоти ( HAlO2).Щоб написати формулу цієї кислоти складаємо разом усі атоми у формулах алюміній оксиду і води і в отриманій формулі зменшимо індекси удвічі:
( стр. 85).                       Al2O3 + H2O = ( H2Al2O4)= HAlO2
Відповідне хімічне рівняння:
Al2O3 + 2KOH = 2KAlO2 + H2O
Калій метаалюмінат
Учитель відмічає, що утворення конкретної солі залежить від співвідношення кількостей оксиду і лугу. Ортоалюмінат утворюється при добавлянні до алюміній оксиду утричі більшої кількості лугу.
Такі самі солі є продуктами аналогічних реакцій за участю алюміній гідроксиду:
Al(OH)3 + 3KOH = K3AlO3 + 3H2O
Al(OH)3 + KOH= KAlO2 + 2H2O
Учні розглядають та коментують на малюнку 30 ( стр.86 ) результати досліду, який підтверджує амфотерність хром(III) гідроксиду Cr(OH)3.


V. Узагальнення.
Заповнення таблиці.(Учні заповнюють таблицю під керівництвом вчителя.)
Амфотерний гідроксид
Кислота
Кислотний залишок
формула
назва
формула
назва
формула , валентність
назва
Zn(OH)2
Цинк гідроксид
H2ZnO2
Цинкатна
(II)
ZnO2
Цинкат
Sn(OH)2
Станум (ІІ) гідроксид
H2SnO2
Станатна
(II)
SnO2
Станат
Pb(OH)2
Плюмбум (ІІ) гідроксид
H2PbO2
Плюмбатна
(II)
PbO2
Плюмбат
Al(OH)3
Алюміній гідроксид
H3AlO3
Алюмінатна
(III)
AlO3
Алюмінат

VІ. Закріплення .(естафета)
1.     Допишіть рівняння реакцій :

2.     Be(OH)2 + 2HCl → Be Cl2+H2O
3.     Be(OH)2 +2 NaOH →Na 2 BeO2+H2O
4.     Zn(OH)2 + H2SO4 → Zn SO4+ 2H2O
5.     Zn(OH)2 + 2KOH →K2 Zn O2+H2O
6.     2Cr(OH)3 +3 H2SO4 → Cr2 (SO4 ) 3+6H2O
7.     Cr(OH)3 +3 NaOH →Na3 CrO3+H2O

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання  : §13,впр.121,122,123

       Усна рефлексія «З миру по нитці».
Висловлювання учнів за схемою:
На уроці я…
-         дізнався…

-         зрозумів…

Немає коментарів:

Дописати коментар